Para hadirin peserta himpunan Eidil
Adha yang dirahmati Allah s.w.t.
Marilah kita bersyukur
dan berterima kasih ke hadrat Allah s.w.t kerana kita masih dipanjangkan usia
untuk bertemu dan berhimpun pada pagi dan hari yang diberkati ini.
InsyaAllah dalam
kesempatan khutbah pada pagi ini, khatib tidak berhasrat mengambil masa yang
terlalu panjang demi memberi ruang yang seluas-luasnya kepada para hadirin
untuk menjayakan ibadah qurban seusai khutbah ini nanti.
Allahuakbar 3x walillahilhamd
Terlalu banyak
pengajaran yang boleh dikutip dari ibadah Qurban mahu pun Haji yang menjadi
syiar Allah kepada kita sebagaimana terlalu banyak juga isu-isu ummah dan agama
yang boleh untuk bangkitkan dalam kesempatan ini. Marilah kita ringkaskan ibrah
atau pengajaran dari Qurban dan Haji untuk dikaitkan dengan reality hari ini
kepada beberapa aspek, sector atau peringkat. Secara mudahnya saya bahagikan
kepada 5 aspek mencakupi aspek individu atau peribadi, aspek keluarga, aspek
masyarakat, negara dan akhirnya aspek ummah atau global.
Dalam ASPEK PERIBADI
ATAU INDIVIDU, marilah kita mengambil pengajaran dari kisah pengorbanan yang
dilakukan oleh kedua anak Nabi Adam a.s. Keduanya masyhur dengan nama Qabil dan
Habil. Firman Allah s.w.t. :
Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah
(mengenai) dua orang anak Adam (Habil dan Qabil) yang berlaku dengan
sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban
(untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang di
antaranya (Habil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain (Qabil). Berkata
(Qabil):" Sesungguhnya aku akan membunuhmu!". (Habil) menjawab:
"Hanyasanya Allah menerima (korban) dari orang-orang yang bertaqwa; (Al-Maaidah 5:27)
Cerita yang kita sedia
maklum, korban yang dilakukan oleh keduanya atas perintah Allah, satu diterima
dan satu lagi ditolak. Habil mengorbankan binatang ternak yang terbaik, Qabil
memberi hasil tanaman yang sudah rosak. Bukanlah isu utamanya pada binatang
gemuk dan kurus, sayur baik atau layu.
Isu besarnya ialah
peribadi yang bertaqwa kepada Allah s.w.t. berusaha melakukan yang terbaik
dalam menjayakan suruhan Allah. Peribadi yang siap menjunjung seluruh perintah
Allah dan menjauhi segala larangannya. Kewajipan kita selaku mukmin ialah
tunduk dan patuh kpd seluruh perintah Allah tanpa berdolak dalih. Menerima
hukum dan undang-undang Allah tanpa syak dan ragu-ragu. Itulah makna taqwa.
Sia-sia ibadah qurban jika aktiviti hidup subur dengan maksiat. Sia-sia
mengagihkan lembu qurban ke masjid-masjid dan surau jika menolak atau
membelakangi undang-undang Allah s.w.t. dengan apa alasan sekali pun.
Allahuakbar 3x walillahilhamd
Dalam ASPEK KELUARGA,
kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. sekeluarga adalah teladan yang tiada tolok
bandingnya. Seorang suami yang taat perintah Allah, mendidik isteri dan anak
menjadi hamba Allah yang taat dan memiliki keteguhan iman yang sangat luar
biasa. Seorang Isteri yang menyakini Allah lebih dari suaminya sehingga yakin
walau ditinggalkan bersendirian di lembah Bakkah atau Mekah yang kontang.
Seorang anak yang kejap imannya kepada Allah, hingga redha walau nyawa menjadi
taruhan. Kehebatan iman si ibu, umat mewarisi zam-zam, safa dan marwah.
Kehebatan si anak,
lahir dari zuriatnya Bani Ismail, keturunan yang mulia dan terpelihara.
Kehebatan sang bapa, nama menjadi sebutan hingga ke akhir zaman. Allahumma salli ala Muhammad wa ala aali
Muhammad kama sollaita ala Ibrahim wa ala aali Ibrahim. Bagaimana kita sang
suami hari ini. Apa khabar iman kita? Apa khabar iman anak isteri kita?
Percayakah mereka kepada Allah? Yakinkah mereka dengan dosa dan pahala? Syurga
dan neraka? Bagaimana solat mereka? Bagaimana aurat dan pergaulan mereka?
Bagaimana ilmu agama mereka? Bagaimana subuh dan maghrib mereka. Berlaku jujur
dan jawablah persoalan itu secara ikhlas dalam diri masing-masing sebelum di
soal di hadapan Allah di hari akhirat kelak.
Allahuakbar 3x walillahilhamd
Dalam ASPEK
MASYARAKAT, peristiwa tohmahan dan kritikan terhadap Rasulullah s.a.w. dan para
sahabat oleh musyrikin jahiliyyah lantaran melakukan ibadah tawaf dengan
berpakaian ihram dan memakan daging binatang sembelihan wajar dikaji dan
diteliti. Musyrikin jahiliyyah itu hilang pertimbangan waras dek kerana sudah
terlalu lama diperbodohkan oleh Syaitan dengan penyembahan berhala. Mereka
ditimpa kerosakan sistem nilai yang sangat dahsyat dalam menentukan betul dan
salah, baik dan buruk.
Bayangkan, tawaf
berpakaian dianggap menyelewengan dari amalan datuk nenek mereka dan sikap
mereka yang melakukan tawaf secara telanjang dianggap sebagai betul. Daging
yang dihalalkan, diharamkan oleh mereka ketika tawaf tanpa sebab yang
munasabah. Allah s.w.t. memerintahkan Nabi s.a.w. dan para sahabat tegas
meluruskan krisis nilai itu dengan firmanNya:
Wahai anak-anak Adam!
Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat
ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan
pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang
melampaui batas. (Al-A'raaf 7:31)
Inilah yang berlaku
pada hari ini, berlakunya keterbalikan dalam sistem nilai. Hukum hudud yang
diturunkan Allah bagi mengajar si penzina tegar di anggap buruk dan tidak
releven sedangkan yang menentang dan menghina hukum hudud itu sendiri adalah
peribadi kepimpinan yang terpalit dengan skandal vcd seks. Skandal seks
dianggap normal, pelakunya yang telah mengaku terbukti diangkat menjadi
pemimpin. Sementara hukuman islam yang ingin mengawal pelaku seks tegar yang
boleh merosakkan
akhlak masyarakat
walau belum dilaksanakan, difitnah dan dijaja kononnya menakutkan pelabur dan
sebagainya. Namun, wajar untuk kita merenung lebih jauh ke dalam, mengapa
pemimpin bukan islam itu berani menghina hukum hudud? Mereka berani menyentuh
hukum Allah lantaran pemimpin umat Islam sendiri yang meremeh hukum tersebut
setelah sekian lama.
Allahuakbar 3x walillahilhamd
Dalam ASPEK KENEGARAAN
ambillah iktibar dari feqah ibadah qurban itu sendiri. Daging diagih kepada 3
bahagian. Satu untuk peserta, satu bahagian hadiah kepada sesama sendiri, satu
bahagian adalah peruntukan untuk golongan faqir miskin. Demikianlah islam
menyuburkan sosio-ekonomi masyarakat dalam sesebuah negara. Ruh sistem zakat
dipraktis dalam ekonomi. Mereka yang senang boleh membantu yang susah lantaran
miskin dan kaya saling memerlukan. Tanpa si kaya, bagaimana si miskin mampu
melestari kehidupan. Tanpa si pesawah miskin, bagaimana sesuap nasi masuk ke
mulut si kaya. Bertolong bantu antara sesama insan atas kebajikan dan taqwa
bukan bertolong bantu atas dosa dan permusuhan.
Dalam fiqh
penyembelihan, sembelihan ahli kitab penganut yahudi dan kristian adalah halal
di makan. Firman Allah s.w.t. :
Dan makanan (sembelihan)
orang-orang yang diberikan Kitab itu adalah halal bagi kamu, dan makanan
(sembelihan) kamu adalah halal bagi mereka (tidak salah kamu memberi makan
kepada mereka) (Al-Maaidah 5:5)
Para ulamak membahagikan
hukum sembelihan ahli kitab kepada 3 jenis ; 1) Jika yakin betul sembelihannya
dan yakin dimulakan dengan nama Allah, halal di makan. 2) Jika yakin salah
sembelihannya dan yakin tidak dimulakan dengan nama Allah, haram sembelihannya.
3) Jika tidak jelas sembelihannya samada betul atau tidak, disebut nama Allah
atau tidak, maka hukumnya adalah HALAL berdasarkan hadis sahih riwayat Imam Al-Bukhari.
Ini salah satu dalil
yang jelas terang lagi bersuluh untuk mengajar kita cara yang betul dalam
bermuamalat atau berinteraksi dengan non-muslim dalam sebuah negara
bermasyarakat majmuk. Menjadikan orang bukan islam sebagai ancaman dan musuh,
bukan dari ajaran islam. Islam tidak menjadikan seseorang itu musuh hanya
kerana dia islam atau bukan islam. Permusuhan di dalam islam ialah atas dasar
kezaliman dan
pencabulan hak samada si pelakunya muslim atau non muslim. Firman Allah s.w.t.
:
Dan perangilah mereka
sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah agama itu semata-mata
kerana Allah. Kemudian jika mereka berhenti maka tidaklah ada permusuhan lagi
melainkan terhadap orang-orang yang zalim. (Al-Baqarah 2:193)
Permusuhan di dalam
Islam, bukan atas dasar Islam atau bukan islam. Asasnya, Islam menyuruh kita
berbuat baik kepada seluruh manusia. Saling bertolong bantu dalam melestari seluruh
keperluan hidup. Permusuhan hanya berlaku bila berlakunya kezaliman. Kezaliman
yang dimaksudkan ialah pencabulan hak kebebasan, menafikan dan membelakangkan
nilai2 keadilan, penghinaan dan sekatan terhadap dakwah penyebaran nilai dan
penegakan hukum Islam samada yang bersikap zalim itu muslim atau non-muslim.
Yang terakhirnya ialah
ASPEK UMMAH atau GLOBAL. Perhimpunan haji di Makkah Al-Mukarramah adalah
simbolik kesatuan dan perpaduan ummah atas asas tauhid dan taat kepada Allah
s.w.t. Itulah makna kesatuan yang sebenar. Sama taraf tanpa ada beza bangsa,
pakaian dan pangkat kedudukan. Semuanya berdisiplin dan bersepakat dengan
peraturan dan suruhan Allah untuk menjayakan ibadah haji. Ini menyuntik rasa
pertanggungjawaban kita sesama ummah. Di sana ada saudara kita yang dibunuh dan
dihalau. Saudara kita di Syria, di Roghiya, di Iraq, di Gaza dan lain-lainnya
Jika ummah yang berjuta bersatu di masjidil haram itu benar-benar menyatukan
hati, kesedaran dan tindakan mereka, pasti nasib saudara kita sedikit terbela.
Namun sayangnya ummah berpecah. Umat islam seperti anak-anak ayam kehilangan
ibunya. Lantaran itu, khilafah Islam wajib dikembalikan dengan segala usaha dan
tenaga. Institusi khlaifah itu, hanya boleh dikembalikan oleh pemimpin2 negara
umat islam yang memiliki aspirasi islam. Daulah islam wajib ditegakkan di
negara2 umat islam. Kewajipan tersebut
dapat dilaksanakan dalam sistem demokrasi dengan syarat ruang demokrasi di buka
seluas-luasnya kepada kumpulan islam. Jika tidak usaha memulihkan sistem
tersebut mestilah menjadi keutamaan. Teruskanlah solidarity kita kepada mereka
saudara seakidah kita yang mungkin tidak berpeluang menyambut aidil adha
seperti kita pada tahun ini. Kita wajib menolong mereka semampu mungkin.
Setidak-tidaknya kirimkan sepotong doa buat mereka dari kejauhan ini.
No comments:
Post a Comment