Sunday, February 01, 2009

Wabak Al-Wahnu ; Penawarnya Ada Pada Hamas


Lamanya saya tidak menulis. Sebulan di tahun baru 2009 dan 1430 ini benar-benar meletihkan. Kadang-kadang malu teman-teman yang sering bertanya ; “lama tak update blog?” Saya sendiri pun tak dapat memberi jawapannya secara tepat. Biasalah di fasa peralihan tahun ini. Banyak perancangan tahunan dan laporan tahun lepas yang mesti dibangunkan. Perancangan jabatan atau organisasi kerja, perancangan dakwah umum, perancangan jamaah, perancangan usrah, perancangan keluarga, perancangan peribadi dan lain-lain lagi.


Mungkin saya lebih ringan mulut dari tangan. Saya ringan berceramah, berusrah, berkuliah, berdiskusi.. tapi timbul rasa berat bila ingin menulis. Terlalu banyak yang ingin saya kongsikan dalam blog ini samada isu Gaza sehinggalah isu terkini iaitu tindakan hebat Erdogan. Tapi seperti saya nyatakan tadi, mulut lebih ringan dari tangan. Untuk Isu Gaza dan Palestin sahaja di sepanjang Januari ini alhamdulillah saya telah berceramah di 7 tempat iaitu di Masjid UMP, Dewan PoliSAS, UIA Kampus Kuantan, Masjid Daerah Kulala Lipis, Surau Sungai Isap Perdana, Surau Balok Pine dan Permatang Badak. Itu pun masih amat sedikit berbanding sahabat-sahabat ustaz yang lain. Sesetengahnya hampir tiap-tiap malam berkuliah mengupas isu Gaza. Walaupun sedikit, saya amat berharap ianya dikira oleh Allah sebagai sumbangan bakti saya untuk Gaza dan Al-Aqsa.

Biasanya dalam perbentangan ceramah atau kuliah saya (diiringi powerpoint) berhubung tragedy di Gaza, saya mulakan dengan beberapa perkara asas seperti menolak dakwaan Yahudi dari aspek sejarah dengan fakta sejarah bermula Sebelum Masihi hingga sekarang, menafikan dakwaan Yahudi dari aspek agama dan kemanusiaan, menayangkan beberapa gambar kezaliman yahudi, menayangkan gambar tragedy Gaza terkini, menyelitkan dengan beberapa berita terkini Gaza, menyampaikan beberapa fatwa dan pandangan Ulama kontemporari dan di akhiri dengan diskusi – apa peranan kita?


Dalam penutup inilah saya akan senaraikan beberapa tindakan jangkamasa pendek dan jangka masa panjang yang menjadi tuntutan kepada kita sebagai Umat Islam untuk membantu Umat Islam Palestin dan memerdekakan Masjid Al-Aqsa. Dalam tindakan jangka masa panjang, ada beberapa senarai usaha yang mesti kita bangunkan dengan bersungguh-sungguh. Antaranya yang sangat-sangat saya tekankan ialah upaya oleh seluruh pihak secara kolektif untuk memulihkan peribadi umat ini yang sedang ditimpa oleh wabak Al-Wahnu. Wabak Al-Wahnu atau “Cinta Dunia & Takut Mati” inilah yang mesti diusahakan penawarnya oleh kita yang sedar. Penawar itu ada pada para pejuang HAMAS hingga mereka kebal dari wabak tersebut. Kita hanya perlu berkongsi dengan mereka….. Hanya individu umat yang CINTA AKHIRAT & TIDAK GENTAR MATI sahaja layak untuk berdiri sebaris dengan para pejuang di Gaza!


Buat para penziarah blog ini, saya akan usahakan untuk menulis paling kurang sekali seminggu untuk perkongsian kita bersama.. insyaAllah.



1 comment:

Anonymous said...

my blog www.shamatun.blogspot.com

azizul ganu