Friday, September 19, 2008

Khutbah Jumaat 19/9/2009 : Jadilah Rabbani Bukan Ramadhani!


إِنّ الْحَمْدَ ِللهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَعُوْذُ بِاللهِ مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَسَيّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاّ اللهُ وَأَشْهَدُ أَنّ مُحَمّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ .اَللهُمّ صَلّ وَسَلّمْ عَلى مُحَمّدٍ وَعَلى آلِهِ وِأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدّيْن. يَاأَيّهَا الّذَيْنَ آمَنُوْا اتّقُوا اللهَ حَقّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنّ إِلاّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ .يَاأَيّهَا الّذِيْنَ آمَنُوْا اتّقُوا اللهَ وَقُوْلُوْا قَوْلاً سَدِيْدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْلَكُمْ ذُنُوْبَكُمْ وَمَنْ يُطِعِ اللهَ وَرَسُوْلَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيْمًا، أَمّا بَعْدُ ...

Hadirin solat Jumaat yang dirahmati Allah,


Bertaqwalah kepada Allah s.w.t. dengan sebenar-benar taqwa dengan ertikata menjunjung dan melaksankan segala suruhanNya serta menjauhi dan meninggalkan segala tegahannya dan janganlah hendaknya kita mati melainkan sebagai seorang Islam yang tunduk patuh menyerah diri kepada Allah s.w.t.


Alhamdulillah, hari ini kita sudah sampai ke tanggal 19 Ramadhan 1429H. Menjelang sahaja masuk waktu berbuka ketika maghrib nanti kita sudah menjengah ke kawasan 10 hari yang terakhir dari bulan Ramadhan.


كان النّبيُّ صلى الله عليه و سلم إذا دخل العَشْرُ شَدَّ مِئْزَرَهُ وأحْيا ليلهُ وأيْقظَ أ هْلهُ – متفق عليه


Yang bermaksud ; Adalah Nabi s.a.w. apabila memasuki 10 hari yang terakhir, (baginda) akan semakin kemas ikatan kainnya (menjauhi isterinya atau meninggalkan kehendak syahwat dalam hari-hari tersebut), menghidupkan malamnya dengan ibadah, dan menggerakkan ahli keluarga baginda (untuk beribadah) – Muttafaqun alaih


10 hari yang terakhir dari dalam Ramadhan, Baginda s.a.w. akan beriktikaf di masjid dengan meningkatkan amal ibadah dan menggalakkan kita untuk beriktikaf serta mencari lailatul qadar pada malam-malam yang ganjil dalam hari-hari yang masih berbaki ini.


Terlalu cepat rasanya masa berlalu. Ramadhan sudah tinggal beberapa hari berbaki dan Syawal pula semakin menjengah tiba. Alangkah indahnya suasana di sepanjang bulan Ramadhan ini. Kita melihat bagaimana ramai manusia menjadi hamba yang taat kepada Allah s.w.t. Hamba yang sanggup letih berlapar dan dahaga, hamba yang cekal menahan diri dari menurut runtunan syahwat di siang harinya, hamba yang tidak jemu-jemu saban hari berbicara dengan penciptanya di dalam halaqah tadarus Al-Quran, hamba yang bersemangat di setiap malam mengagahkan diri melaksanakan solat tarawih, hamba yang berterusan menghidupkan Ramadhannya dengan mengutip mutiara-mutiara tazkirah untuk meningkatkan pengetahuannya dan memperkasa jati dirinya. Segala puji bagi Allah di atas segala nikmat tersebut.


Persoalan besar dan penting yang perlu rasanya dibangkit di mimbar khutbah Jumaat ini untuk muhasabah kita bersama ialah, adakah segala pemandangan dan suasana amal ibadat yang indah yang kita lihat di sepanjang Ramadhan ini akan berkekalan dan berterusan? Ataukah keindahan itu hanya sekadar angin lalu yang bertiup dingin menyapa pipi ketika terik kepanasan, lantas kita rasa terhibur dan apabila berlalunya angin tersebut, suasana akan kembali menjadi hangat membahang? Jawapannya ada pada setiap diri kita sendiri.


Setiap ibadah yang disyariatkan oleh Allah s.w.t. ada tujuannya yang tersendiri. Keberhasilan ibadah solat ialah apabila ia mampu mencegah kita dari fahsya’ dan mungkar. Firman Allah s.w.t. :


اتلُ ما أوحِيَ إلَيْكَ من الكتابِ و أقِمِ الًلاةَ إن الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر ولذكر الله أكبرواللهُ يعلمُ ما تصنَعُونَ [العنكبوت:45].


Yang bermaksud : Sampaikan apa yang diwahyukan kepadaMu daripada Al-Kitab dan dirikanlah Solat, sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar dan mengingati Allah itu lebih besar dan Allah mengetahui apa yang kalian kerjakan. [Al-Ankabut : 45]


Ibadah zakat pula adalah bertujuan membersihkan jiwa kita dari kecintaan kepada harta dan kesenangan dunia secara melampau dan berlebihan. Sementara ibadah puasa digambarkan oleh Allah s.w.t. dalam surah Al-Baqarah ayat 183 :

يا أيها اللذين آمنوا كتب عليكم الًصيام كما كتب على اللذين من قبلكم لعلكم تتقون


Yang bermaksud : wahai orang-orang yang beriman, difardhukan ke atas kamu berpuasa sebagaimana yang telah difardhukan ke atas orang-orang yang sebelum kamu moga-moga kamu bertakwa [Al-baqarah : 183]


Puasa menatijahkan taqwa. Taqwa ialah menjunjung segala perintah Allah dan menjauhi segala larangannya tersembunyi atau terang-terangan. Keberhasilan ibadah puasa adalah apanbila ia berjaya melahirkan seorang muslim mukmin yang taat kepada Allah setiap masa dan ketika. Bukan hanya di bulan Ramadhan. Kerana itulah setengah dari Hukama’ atau cerdik pandai Islam mempopularkan seruan dan slogan : Kun Rabbaniyyan Wa Laa Takun Ramadhaniyyan yang bermaksud ; Jadilah kamu Rabbani - penyembah Allah dan jangan kamu jadi Ramadhani - penyembah Ramadhan.


Slogan atau ungkapan ini menjelaskan sejelas-jelasnya kepada kita tentang peri pentingnya sifat taat dan cinta ibadah yang ketara dan menonjol di dalam bulan Ramadhan ini dipastikan kesinambungannya di bulan-bulan yang lain. Allah yang kita sembah di bulan ini jualah yang kita sembah di bulan-bulan yang lain.


Kita semestinya merasa hairan dan bertanya diri kita sendiri secara jujur, mengapa kita taat kepada perintah Allah di bulan Ramadhan sedangkan kita tega mengingkari suruhan Allah di bulan-bulan yang lain. Mengapa kita sanggup meletihkan diri menahan lapar dan dahaga tanpa sedikit pun mempersoalkan perintah tersebut, tetapi kita berani mepersoalkan hukum Allah dalam perintah-perintahnya yang lain di bulan-bulan yang lain. Mengapa kita mengamalkan sikap taat secara berpilih? Kita percaya, yakin dan beriman dengan sebahagian suruhan atau larangan Allah dan kita ingkar, menolak serta mempertikaikan sebahagian suruhan atau larangan yang lain. Firman Allah s.w.t. :


أفتؤمنون ببعض الكتاب وتكفرون ببعض فما جزاء من يفعل ذلك منكم إلا خزي في الحياة الدنيا ويوم القيامة يردون إلى أشد العذاب وما الله بغافل عما تعملون


Yang bermaksud : ”Apakah kalian beriman dengan sebahagian al-kitab dan kufur ingkar dengan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi sesiapa yang melakukan demikian itu dari kalangan kamu melainkan kehinaan hidup di dunia dan di hari qiamat mereka akan dikembalikan kepada sepedih-pedih azab. Dan tiadalah Allah lalai terhadap apa yang kalian kerjakan.” [Al-Baqarah : 85]


Marilah kita menjadi hamba Allah yang bertaqwa setiap masa dan ketika bukan semata-mata dibulan Ramadhan sahaja. Jadilah Golongan Rabbani, yang mengabdikan diri kepada Allah setiap masa dan ketika, bukan Ramadhani yang hanya mengabdikan diri pada bulan Ramadhan. Untuk menjadi golongan Rabbani, budaya ilmu yang bersumberkan Al-Quran sebagai kitab hidayah menstilah disuburkan. Firman Allah s.w.t. :


ولاكن كونوا ربانيين بما كنتم تعلمون الكتاب وبما كنتم تدرسون


Akan tetapi jadilah kalian golongan Rabbani dengan kalian terus mengajarkan Al-Kitab dan kalian tetap terus mempelajarinya


أَقُوْلُ قَوْلِي هَذا أَسْتَغْفِرُ اللهَ لِي وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ إِنّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرّحِيْمِ

No comments: