Tuesday, September 16, 2008

Ceramah Nuzul Al-Quran Bersama Pak Cah


Majlis Memperingati Peristiwa Nuzul Al-Quran


Alhamdulillah, pada 15hb September 2008 (Isnin malam Selasa), Pusat Islam & Pembangunan Insan UMP dapat mengadakan Majlis Memperingati Peristiwa Nuzul Al-Quran bertempat di Masjid UMP yang bermula dengan iftar jamaie (berbuka beramai-ramai), solat maghrib, solat Isya’, solat sunat tarawih dan witir berjamaah. Seterusnya majlis diisi dengan slot ceramah Nuzul Al-Quran yang disampaikan oleh tetamu jemputan iaitu Pak Cahyadi Takariawan


Tokoh Pendakwah, Penulis & Pemimpin Islam Terkenal Indonesia


Ustaz Cahyadi Takariawan atau lebih dikenali di Indonesia dengan panggilan Pak Cah adalah tokoh yang tidak asing lagi di kalangan warga Indonesia.. Beliau mengamalkan ilmu agamanya dengan melakukan dakwah di pelbagai kalangan masyarakat. Beliau pernah menjadi pengajar di Ma'had Ad Da'wah Lid Dirasah Al Islamiyah wal Lughah Al Arabiyah, Yogyakarta pada tahun 1995-1999; pengajar Pesantren Mahasiswa Islamic Centre Al Muhtadin, Yogyakarta tahun 1998, juga pengajar di Pesantren Mahasiswi Darush Shalihah Yogyakarta tahun 1999. Ia juga mengisi berbagai diskusi dan kajian keislaman di Gelanggan Mahasiswa UGM, Masjid Mujahidin UNY, Masjid Amal Mulia UMY, dll. Juga mengasuh acara dialog interaktif Sentuhan Iman di RRI Produa FM Yogyakarta. Maklumat lanjut tentang beliau boleh didapati di alamat berikut : http://pks-anz.org/pkspedia/index.php?title=Cahyadi_Takariawan


Beberapa Mutiara Ilmu Dari Ceramah Pak Cah


1. Rasulullah s.a.w. dan para sahabat dari kalangan generasi awal amat mencintai Al-Quran. Rasulullah s.a.w. pernah solat malam dengan membaca surah Al-Baqarah, Aali Imran dan An-Nisaa’ dalam satu rakaat. Lamanya solat Baginda ketika itu sehingga rukuknya sama panjang dengan qiamnya dan sujudnya sama panjang dengan rukuknya.


2. Seorang sahabat bernama Abdullah bin Amr Bin Al-As sibuk dengan membaca Al-Quran sehingga isterinya mengadu kepada Rasulullah s.a.w. bahawa Abdullah terlalu sibuk dengan Al-Quran sehingga tidak lansung melihat kain-nya (simbolik kepada tidak memenuhi keinginannya). Rasulullah s.a.w. bertanya beliau (Abdullah) tentang bagaimana dia membaca Al-Quran dan beliau menjelaskan bahawa beliau mengkhatamkan Al-Quran sehari sekali. Rasulullah s.a.w. menggalakkan beliau agar mengkhatamkannya sebulan sekali. Namun beliau menyatakan bahawa beliau lebih kuat dari itu dan dicadangkan oleh Rasulullah s.a.w. agar khatam 20 hari sekali, kemudian 10 hari sekali sehinggalah 3 hari sekali secepat-cepatnya. Akhirnya beliau bersetuju.


3. Ramai orang tersalah tanggap akan fungsi Al-Quran. Sebahagiannya menjadikan Al-Quran sebagai amalan dibaca ayat-ayat tertentu dengan kadar bilangan tertentu untuk menjadi kebal, dipujai wanita, dihormati kawan dan lawan dan sebagainya. Ada yang menjadikan Al-Quran sebagai tangkai pendinding, penarik dan sebagainya. Sedangkan Al-Quran diturunkan oleh Allah s.w.t. sebagai petunjuk kehidupan, sebagai hiburan penenang jiwa dan pemberi syafaat di akhirat kelak.



No comments: