Thursday, September 11, 2008

Bersiap Pada Yang Tak Pasti, Tapi Cuai Pada Yang Pasti

Saban tahun, bila tiba di tengah-tengah bulan Ramadhan kita akan dapat melihat fenomena yang menyedihkan… masjid dan surau akan kembali berkurangan sedikit demi sedikit ahlinya. Kemeriahan rumah-rumah Allah akan semakin pudar dan tiada lagi keceriaan seperti minggu pertama dahulu.


Dua minggu terakhir Ramadhan ini, pasaraya dan pusat-pusat membeli belah pula yang akan mengambil alih. Lagu-lagu raya semakin kuat berkumandang di corong pasaraya mengatasi suara-suara Al-Quran di corong-corong masjid dan surau. Si suami, sang isteri dan anak-anak bergerombolan memenuhi kedai-kedai pakaian, gerai-gerai perabot, pusat membeli belah dan pasaraya. Malam-malam ‘terawih” akan bertukar menjadi malam buat ‘kuih’. Malam ‘lailatul Qadar’ akan disibukkan dengan mengemas rumah dan menukar ganti alat perabut perhiasan ‘ala kadar’


Ramai orang yang bersungguh-sungguh membuat persiapan bagi menyambut hari Raya, sedangkan tiada siapa pun di antara kita yang PASTI bahawa mereka akan sempat menyambutnya.


Telah berlalu sebelum kita ramai orang yang membuat persiapan raya bersungguh-sungguh, membeli dan menempah pakaian raya yang baru, membeli kuih muih untuk dijamu bersama keluarga di kampong, service kereta dengan menukar serba serbi agar perjalanan balik kampong tidak tergendala, membawa bersama saguhati untuk kedua orang tua, memperuntukkan duit raya yang cukup untuk diagihkan kepada anak-anak saudara dan jiran tetangga, mengangan-angankan dodol, ketupat dan lemang di pagi raya… namun dalam perjalanan pulang di malam raya, Allah terlebih dahulu menjemputnya pulang ke alam baqa’.


Marilah kita bermuhasabah bersama… mengapa ramai di antara kita terlalu bersungguh bersiap menghadapi sesuatu yang kita sendiri tidak pasti.. tetapi cuai dari mempersiapkan diri untuk menghadapi perkara yang pasti… iaitu MATI.. (mati adalah perkara yang pasti.. tetapi bila berlakunya.. tiada siapa yang mengetahui)


No comments: