Friday, July 23, 2010

Selamat Datang Ramadhan!


SENARAI AMALAN DI SEPANJANG BULAN RAMADHAN
  1. Berniat Sebelum Terbit Fajar
  2. Bersahur (sunat mengahirkannya)
  3. Solat Sunat Sebelum Subuh
  4. Solat Subuh (berjamaah bagi lelaki)
  5. Solat Sunat Dhuha
  6. Solat Sunat Sebelum Zuhur
  7. Solat Zuhur (berjamaah bagi lelaki)
  8. Solat Sunat Selepas Zuhur
  9. Solat Sunat Sebelum Asar
  10. Solat Asar (berjamaah bagi lelaki)
  11. Doa Sebelum Berbuka
  12. Menjamu Orang Berbuka Puasa
  13. Berbuka (sunat menyegerakannya)
  14. Solat Sunat Sebelum Maghrib
  15. Solat Maghrib (berjamaah bagi lelaki)
  16. Solat Sunat Selepas Maghrib
  17. Solat Sunat Sebelum Isyak
  18. Solat Isyak (berjamaah bagi lelaki)
  19. Solat Sunat Selepas Isyak
  20. Solat Sunat Taraweh
  21. Solat Sunat Witir
  22. Solat Sunat Tahajjud
  23. Majlis Ilmu / Tazkirah
  24. Sedekah dan Infaq
  25. Tadarus Al-Qur'an
  26. Iktikaf di Masjid (khususnya 10 terakhir)
  27. Istighfar (100 kali)

Tuesday, July 06, 2010

KHUTBAH : 5 ASAS PENTING


Hadirin Solat Jumaat Yang dirahmati Allah

Marilah kita bersyukur ke hadrat Allah s.w.t. yang telah memberi kelapangan dan kemudahan kepada kita untuk kita berhimpun pada hari ini dalam satu pertemuan yang disyariatkan wajib kepada kaum lelaki dari ummat Muhammad s.a.w. Pertemuan sekali seminggu ini pastinya tersembunyi pelbagai hikmah yang dapat kita nikmati, rasai dan hayati. Hikmah yang kita sedar atau yang belum kita sedari. Selain dari ruang untuk memperkukuhkan diri dengan pengisian peringatan atau tazkirah khutbah oleh khatib, di sini jugalah peluang kita, manusia sebagai makhluk social untuk saling berkenalan, berinteraksi dan selanjutnya membawa kepada memenuhi keperluan di antara satu sama lain dalam keadaan yang pastinya sangat terpelihara lantaran ia bermula di dalam tempat yang sangat mulia iaitu rumah Allah, masjid. Selain itu, ada keberkatan, naungan dan rahmat Allah yang tersembunyi, bagi hamba-hambanya yang bertemu dan berpisah keranaNya, memakmurkan rumahNya dan menyebut-nyebut namaNya di dalam perhimpunan tersebut.

Dalam kesempatan yang terhad dan singkat ini, saya ingin mengambil peluang untuk mengajak diri saya dan tuan-tuan hadirin solat Jumaat sekalian sesekali kita memperingatkan diri kita masing-masing dengan beberapa noktah atau titik asas yang utama dalam kehidupan kita selaku seorang muslim mukmin., Saya menyedari bahawa di sana terlalu banyak isu-isu besar yang bersifat internasional, nasional maupun local yang berkaitan Islam dan umat Islam yang boleh kita sentuh dan kupas. Namun, biarlah pada hari ini kita menyebut perkara-perkara asas yang juga tidak kurang pentingnya. Janganlah keghairahan kita untuk memetik bintang di langit , sampai kita terlupa bahawa telapak kaki masih menjejak di bumi.

Ada 5 perkara asas yang ingin saya sebut dan peringatkan dalam kesempatan khutbah pada hari ini.

Asas Yang Pertama :

Kita adalah makhluk yang diciptakan oleh Allah s.w.t. Kita tidak lahir dengan sendiri, ibu bapa hanyalah jalan atau wasilah untuk mengeluarkan kita tetapi mereka bukan pencipta kita. Sebagai bukti, masih ramai ibu bapa yang tidak memperolehi anak walau mereka sangat menginginkannya lantaran kuasa dan uapaya penciptaan itu bukan milik mereka. Firman Allah s.w.t. :

Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya dan dimulakanNya kejadian manusia berasal dari tanah; [7] Kemudian Dia menjadikan keturunan manusia itu dari sejenis pati, iaitu dari air (benih) yang sedikit dipandang orang[8] As-Sajdah

Siapa pun kita hari ini, apa pun jawatan dan kedudukan kita pada hari ini, sebanyak mana pun harta dan kekayaan yang kita miliki atau sebanyak mana pun nikmat yang kita kecapi, ia bermula dari satu titik permulaan atau pintunya iaitu bermula dari sehembus nafas dan nyawa yang ditiupkan Allah s.w.t. kepada kita. TanpaNya, kita tiada apa-apa..

Asas Yang Kedua :

Sebagaimana ia mencipta kita, Dialah Allah s.w.t. yang sangat berkuasa yang akan mematikan kita. Dia Yang Menghidup dan Mematikan. Friman Allah s.w.t. :

Dan bahawa sesungguhnya, Dialah yang mematikan dan menghidupkan;(An-Najm : 44)

Mati bukan dalam bidang kuasa kita. Saya ulang sekali lagi sebagai peringatan untuk diri saya dan tuan-tuan. Ketahuilah sesungguhnya mati bukan dalam bidang kuasa kita. Kita tidak tahu bila kita akan dimatikan dan di bumi mana kita akan dikuburkan. Mungkin sahaja sesusai solat Jumaat ini, mungkin sahaja mala mini, mungkin sahaja esok, lusa, minggu depan, bulan depan, tahun ini atau tahun depan. Tiada siapa yang tahu.

Sangat menghairankan, apabila kita masih lagi hidup sepertinya mati di dalam kawalan kita. Sedangkan saban hari kita mendengar berita kematian, sudah kerap kita dikejutkan dengan berita kematian sahabat handai mahu pun kerabat terdekat. Adakah mustahil selepas ini kematian kita pula akan memeranjatkan mereka?

Asas Yang Ketiga :

Sebagai muslim mukmin, kita meyakini bahawa kita tidak mati begitu sahaja. Ada kebangkitan selepas kematian yang namanya alam akhirat. Satu perjalanan yang bermula dengan alam barzakh, qiamat, alam mahsyar dan seterusnya hinggalah berakhir dengan satu antara dua perhentian. Syurga atau Neraka. Syurga, destinasi akhir bagi mansuia yang berbahagia. Neraka, destinasi akhir bagi manusia yang celaka. Jika kita dimatikan detik ini juga, adakah kita telah merasa pasti yang manakah satu destinasi terakhir kita? Tepuk dada tanyalah iman. Friman Allah s.w.t. :

Tidakkah mereka menyangka bahawa mereka akan dibangkitkan (hidup semula sesudah mati)? [4] Pada hari (kiamat) yang amat besar (huru-haranya), [5] Hari berdiri manusia untuk mengadap Tuhan sekalian alam? [6] – Al-Muthafffin

Asas yang Keempat :

Destinasi akhir kita di alam akhirat itu sangat bergantung kepada bekalan yang sempat kita kumpulkan ketika hidup di dunia ini. Asas yang keempat ini bermula dengan kita menginsafi hakikat diri kita dan hakikat dunia ini. Siapa diri kita sebenarnya? Tanyalah diri sendiri, siapakah kita ini sebenarnya? Seorang Raja? Presiden? Ketua tertinggi Negara? Pengurusan tertinggi institusi atau organisasi? Pimpinan Masyarakat? Hartawan? Budayawan? Karyawan? Pensayarah dan mahasiswa di gedung pengajian tinggi tempat himpunan golongan intelek? Pegawai besar? Demi Allah, kesemuanya itu tidak hakiki. Yang hakikinya ialah kita semua adalah hamba Allah s.w.t. Berkewajipan melaksanakan seluruh perintah dan meninggalkan seluruh larangannya. Firman Allah s.a.w. :

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu [56]- Az-Zaariyat)

Hamba yang dibebankan dengan jawatan selaku khalifah, untuk mengurus, mentadbir dan membimbing alam seluruhnya dengan syariat Allah s.w.t. Hamba yang diberi tempoh hayat yang tidak lama untuk membuktikan kesetiaan dan komitmen mereka dengan Penciptanya dalam meksanakan beban amanah tersebut.Hamba yang dicipta bukan untuk hidup mengikut hawa nafsu. Bukan untuk membelakangi syariat Allah s.w.t. Bukan untuk menongkat langit, lantaran akhirnya ia tetap akan kembali bertemu Allah s.w.t.

Asas Yang Kelima dan terakhir :

Keempat-empat asas yang telah saya sebutkan tadi adalah titik noktah yang sangat penting untuk sentiasa diperbaharui ingatan dan kesedaran tentangnya. Asal usul, pengakhiran, hakikat insan dan hakikat dunia yang sebenar bersumberkan sumber yang sangat kukuh. Sumber yang sangat kukuh itulah asas kelima yang saya maksudkan. Hari ini ramai manusia yang mencipta pegangan dan prinsip hidup, membentuk corak pemikiran, yang kemudiannya menghasilkan sesuatu nilai dan budaya yang kemudiannya menatijahkan tindakan-tindakan bukan dari sumber yang kukuh dan konkrit.

Perkara yang sepenting prinsip pegangan, pola pemikiran, nilai dan peraturan, budaya dan amalan diasaskan dengan asas yang bersumberkan sumber yang tidak kukuh dan konkrit. Ada yang menjadikan amalan turun temurun sebagai sumber dan asas, ada yang menjadikan - kerana ramai orang dalam sesebuah masyarakat menerima sesuatu perkara tersebut- sebagai sumber nilainya, ada yang menjadikan segala apa yang datang dari barat itu sebagai sumber rujukannya, lebih malang lagi ramai juga yang menjadikan hawa nafsu sebagai sumber rujukannya.

Hasil dari sumber yang tidak konkrit dan jelas, prinsip pegangan menjadi bercelaru, pemikiran menjadi keliru, nilai menjadi haru biru. Kelucahan diiktiraf sebagai hasil seni yang tinggi. Hiburan yang asalnya keinginan atau keperluan, menjadi kewajipan dan kemestian. Agama sebagai cara hidup bertukar menjadi aktiviti atau upacara kerohanian. Alam ghaib menjadi dunia mistik. Moral menjadi hak asasi. Jihad Islam dianggap keganasan, Serangan Israel dianggap sebagai mempertahankan keselamatan dan memerangi pengganas.

Marilah kita kembali kepada sumber yang paling kukuh, sumber yang konkrit, mukjizat yang mencengangkan dan tidak dapat dipertikaikan kesahihannya semenjak dahulu, kini dan selamanya iaitu wahyu Ilahi, Al-Quran dan Hadith sahih yang menjadi sumber tertinggi dalam Islam selaku cara hidup manusia yang sepatutnya.

Alif, Laam, Miim. [1]Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertakwa; [2]Al-Baqarah


9 Penemuan Orang Islam Yang Mengkagumkan

Kita selalu didoktrinkan apa ilmu yang hebat dihasilkan dari orang Barat, malah dari Jepun juga sehingga kita terlupa bahawa sebenarnya orang-orang Islam dahulu adalah lebih banyak membuat penemuan henat dalam sains dan teknologi mendahului Barat. Tahukan anda bahawa kehidupan moden kita masakini adalah tak lepas dari penemuan-penemuan ilmuwan muslim

Inilah penemuan muslim yang luar biasa:

1. Pembedahan

Dr Al Zahrawi @ isuhangat

Sekitar tahun 1000, seorang doktor Islam, Al Zahrawi menerbitkan 1500 halaman ensiklopedia bergambar tentang operasi bedah yang digunakan di Eropah sebagai rujukan perubatan selama lebih dari 500 tahun. Diantara banyak penemuan, Zahrawi yang menggunakan larutan usus kucing menjadi benang jahitan, sebelum menangani operasi kedua untuk memindahkan jahitan pada luka. Dia juga yang dikatakan menciptakan sepasang alat pembedahan.


2. Kopi

kopi yemen @ isuhangat

Saat ini warga dunia meminum sajian khas tersebut tetapi, kopi pertama kali dibuat di Yaman pada sekitar abad ke-9. Pada awalnya kopi membantu kaum sufi tetap terjaga ibadah larut malam. Kemudian dibawa ke Qairo oleh sekelompok pelajar yang kemudian kopi disukai oleh seluruh kerajaan. Pada abad ke-13 kopi menyeberang ke Turki, tetapi baru pada abad ke-16 ketika kacang mulai direbus di Eropah, kopi dibawa ke Itali oleh pedagang Venice.

3. Mesin Terbang

Abbas ibn Firnas @ isuhangat

Abbas ibn Firnas adalah orang pertama yang mencuba membina sebuah pesawat terbang dan menerbangkannya. Di abad ke-9 dia mereka sebuah perangkat sayap dan secara khusus berbentuk kostum burung. Dalam percubaannya yang terkenal di Cordoba Sepanyol, Firnas terbang tinggi untuk beberapa saat sebelum kemudian jatuh ke tanah dan mematahkan tulang belakangnya. Rekaannya yang dibuatnya secara tidak terduga menjadi inspirasi bagi seniman Italia Leonardo da Vinci ratusan tahun kemudian.

4. Universiti

Fatima al-Firhi @ isuhangat

Pada tahun 859 seorang puteri muda bernama Fatima al-Firhi mendirikan sebuah universiti tingkat pertama di Fez Maroko. Saudara perempuannya Miriam mendirikan masjid indah secara bersamaan menjadi masjid dan universiti al-Qarawiyyin dan terus beroperasi selama 1.200 tahun kemudian. Hassani mengatakan dia berharap orang akan ingat bahwa belajar adalah inti utama tradisi Islam dan cerita tentang al-Firhi bersaudara akan menginspirasi wanita muslim di mana pun di dunia.

5. Aljabar

aljabar @ isuhangat
Kata aljabar berasal dari judul kitab pakar matematik terkenal Parsi abad ke-9 ‘Kitab al-Jabr Wal-Mugabala’, yang diterjemahkan ke dalam buku ‘The Book of Reasoning and Balancing’. Membangun akar sistem Yunani dan Hindu, aljabar adalah sistem yang mempersatukan untuk nombor rasional, nombor tidak rasional dan gelombang magnitud. Pakar Matematik Islam yang lainnya Al-Khawarizmi juga yang pertama kali memperkenalkan konsep angka menjadi bilangan yang boleh menjadi kekuatan.

6. Optik

kejayaan Islam @ isuhangat

“Banyak kemajuan penting dalam pembelajaran optik datang dari dunia Islam” ujar Hassani. Diantara tahun 1,000 SM, Al-Haitham membuktikan bahawa manusia melihat objek dari refleksi cahaya dan masuk ke mata, bertentangan dengan teori Euclid dan Ptolemy bahawa cahaya dihasilkan dari dalam mata sendiri. Ahli Fizik hebat Islam yang lainnya juga menemui fenomena pengukuran kamera di mana dijelaskan bagaimana mata gambar dapat terlihat dengan hubungan antara optik dan otak.

kejayaan besar muslim@ isuhangat

7. Muzik

muzik Islam @ isuhangat
Pemuzik muslim kelihatan signifikan di Eropah. Di antara banyak instrumen yang hadir ke Eropah melalui timur tengah adalah gambus dan rahab, nenek moyang biola. Skala not muzik modern juga dikatakan berasal dari alfabet Arab.

lute @ isuhangat

8. Berus Gigi

berus gigi@isuhangat

Menurut Hassani, Nabi Muhammad SAW mempopularkan penggunaan berus gigi pertama kali pada tahun 600. Menggunakan ranting pohon Siwak, untuk membersihkan gigi dan menyegarkan nafas. Bahan kandungan di dalam Siwak juga digunakan dalam ubat gigi moden.

9. Takal/ Crank

takal @ isuhangat

Banyak dasar sistem otomatik moden pertama kali berasal dari dunia Islam, termasuk pemutar yang menghubungkan sistem. Dengan menukarkan gerakan memutar dengan gerakan lurus, pemutar memungkinankan objek berat terangkat relatif lebih mudah. Teknologi tersebut ditemukan oleh Al-jazari pada abad ke-12, kemudian digunakan dalam penggunaan basikal hingga kini.

Posted @ www.isuhangat.net

Sebarkan artikel ini untuk menunjukkan kehebatan Islam, semoga ada dari anak cucu kita berjaya mencipta sesuatu yang baru dan tidak terlalu tunduk dengan momokan orang Barat

Monday, June 21, 2010

SEMANGAT BUKAN GOPOH!


Terkadang, dalam keghairahan kita menggerakkan usaha tarbiyah dan dakwah (termasuk di dalamnya siyasah) dalam sesebuah jamaah, berlaku kesilapan apabila kita tidak meletakkan sesuatu itu pada tempatnya. Dalam ilmu dakwah, ia disebut HIKMAH. Hikmah ada banyak takrifannya. Di antara takrifan hikmah ialah MELAKUKAN SESUATU YANG SESUAI KEPADA SESEORANG YANG SESUAI DALAM MASA YANG SESUAI PADA SITUASI DAN KONDISI YANG SESUAI. Ia memerlukan kebijaksanaan. Ia juga memerlukan kita memahami realiti (FIQH AL-WAQIE') dan memahami serta mengenali tabiat dan tahap seseorang atau sasaran (FIQH AN-NAAS).

Menarik apabila kita melihat bagaimana Allah s.w.t. menurunkan syariat atau hukum hakam yang berbeza kepada umat yang berbeza. Umat Nabi Adam, hukum hakamnya berbeza dengan umat Nabi Ibrahim. Umat Nabi Ibrahim berbeza hukum hakamnya dengan umat Nabi Musa dan begitulah seterusnya. Yang sama antara umat itu ialah Ad-Din mereka (ISLAM) dan aqidah mereka (TAUHID). Adapun hukum hakam syariatnya berbeza sesuai dengan zamannya dan tabiatnya yang berbeza.

Al-Quran itu sendiri pun tidak turun sekali gus. Ia turun berperingkat-peringkat sesuai dengan isu dan realiti yang berlaku. Di dalam ilmu tafsirnya di sebut (ASBAB AN-NUZUL). Ayat-ayat berkaitan dengan pembangunan IMAN mendahului ayat-ayat HUKUM. Umat di zaman Nabi s.a.w. perlu dipukul hati dan akal mereka lebih dahulu dengan pengkisahan dan ibarat-ibarat yang logik berkaitan hakikat kejadian, hakikat diri, akhirat, hidup dan mati mereka sebelum mereka dibebankan dengan syariat solat, zakat, puasa dan JIHAD. Kepada hati yang tidak beriman, hukum tidak akan memberi apa=apa makna dan erti terhadap dirinya.

Demikianlah dalam keghairahan kita menggerakkan amal islami dan amal jamaie. Kesungguhan kita dalam memperkasakan Islam dengan meramaikan anggota, penyokong, pengikut dan pendokong jamaah jangan sampai berlakunya pencuaian dalam meraikan PERINGKAT manusia dan REALITI yang melingkarinya. Marhalah TAKRIF berbeza dengan TAKWIN dan TAKWIN berbeza dengan TANFIZ. Dalam usrah, tangga TAARUF tidak sama dengan TAFAAHUM, apatah lagi TAKAAFUL.

Tersilap dalam memahami dan menyingkapi hakikat-hakikat ini, terkadang merugikan dakwah itu sendiri. Ada masanya kita sangat obses untuk mengajak segolongan manusia agar dapat bersama-sama kita turun ke medan dan ke akar umbi perjuangan. Kita ancam mereka dengan azab Allah dan kita sindir mereka dengan balasan Allah kepada orang yang BERAT TULANG dan tidak sanggup berkorban untuk Islam, secara tidak sedar rupa-rupanya, ancaman dan sindiran itu bukan mendekatkan, malah menjauhkan mereka dari kita dan dakwah. Apa untungnya? Adakah kita berbahagia dengan menjauhnya mereka dari dakwah? Agar mereka nantinya padan muka di lempar ke dalam neraka???

Kita ingin memetik buah sebelum ia benar-benar masak. Kita menjadi seperti seekor IBU AYAM yang tidak dapat bersabar menanti tempoh mengeram yang sempurna lalu kita mematuk-pecahkan telur supaya ANAK-ANAK ayam itu cepat keluar. Memang ibu ayam itu boleh cepat melihat anaknya, tetapi anak yang keluar itu ialah ANAK yang LEMAH paruhnya, LEMAH kukunya dan KURANG SIHAT tubuhnya. Mungkin sahaja silap haribulan, anak ayam itu akan MATI. Demikianlah sebahagian kesilapan kita dalam dakwah dan tarbiyah, sedangkan kita sering sahaja membaca ayat Allah s.w.t. yang mengungkapkan tentang tabiat jalan Islam itu PANJANG dan JAUH (ayat 42 surah At-Taubah).

Bersyukurlah ke hadrat Allah jika kita dikurniakan SEMANGAT yang berkobar-kobar, KEAZAMAN yang kuat dan KEBERANIAN yang tinggi.. tetapi jangan sampai menjadi GOPOH, GELOJOH dan TIDAK SABAR. Ada golongan dalam anggota masyarakat yang lemah imannya. Ada yang belum memiliki keyakinan yang mendalam terhadap akhiratnya. Ada yang masih cetek ilmunya dan ada yang masih sempit pemikirannya (dek keduniaan). Mereka ini kadang-kadang tertarik dengan kumpulan dakwah dan tokoh-tokohnya. Mereka cuba mendekati jamaah dan anggotanya dengan tujuan untuk memperbaiki diri, menambah ilmu dan ingin menjadi orang yang baik. Tiba-tiba, dengan penuh semangat, mereka kita bebankan dengan sepikul tugas dan segunung beban, hingga kemudiannya mereka semakin hari semakin lelah, lemah dan patah semangat.. di mana pesanan Nabi s.a.w. BASSYIRU WA LAA TUNAFFIRU, YASSIRU WA LAA TU'ASSIRU - jinakkanlah (gembirakanlah) jangan meliarkan, permudahkan jangan menyusahkan..

Bergembiralah jika mereka sudah sedikit berminat dengan dakwah kita. Terimalah pendapat mereka jika mereka sudah condong dengan kita. Jangan sambut mereka dengan kata-kata : "ELEH.. CAKAP SEMUA BOLEH, TEORI AJER.. KALAU BETUL-BETUL NAK BERJUANG, TERJUN KE MEDAN SEBENAR SEPERTI KAMI.. nanti mereka kebingungan, kerana itu bukan marhalah mereka...


* Sekadar coretan pandangan seorang pengail faqir di tengah lautan perjuangan dakwah yang sangat luas. Boleh diterima dan boleh ditolak.

Monday, May 31, 2010

ASAS2 MENGENAL HAKIKAT DIRI DAN ISLAM


Assalamualaikum wrt wbt


Dalam kesempatan kali ini, marilah sama-sama kita bincangkan hadith Nabi s.a.w. yang dipetik dari buku Hadis 40 susunan Imam An-Nawawi.

Dari Abi Muhammad, Abdullah bin Amru Bin Al-'Ash r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. telah bersabda (yang mafhumnya) ; "Tidak (sempurna) iman seseorang dari kalian sehinggalah hawa nafsunya mengikuti apa yang telah aku bawa" [Hadith Sahih yang diriwayatkan di dalam kitab al-Hujjah susunan Abu Al-Fath Nashr Ibnu Ibrahim AL-Maqdisy dengan sanad sahih]

Secara umumnya, hadits ini menyentuh dan menghubungkan di antara 3 perkara penting iaitu :
  1. Tuntutan kesempurnaan iman
  2. Hakikat jiwa (hawa nafsu) manusia
  3. Apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. (Risalah Islam)

Bagaimanakah jiwa yang mengikut risalah Allah s.a.w. dapat dikaitkan dengan kesempurnaan iman? Untuk menjawap persoalan ini, memerlukan kita mengetahui dan memahami secara mendalam berkaitan topik IMAN.

Iman mengajar kita menginsafi akan HAKIKAT JIWA INSAN. Sekurang-kurangnya akal yang waras akan mengakui bahawa kita selaku manusia ;
  1. Tidak berupaya mencipta diri kita sendiri. Kita langsung tiada daya untuk menentukan dan memilih bentuk, masa, jenis, tempat atau ibu bapa yang akan melahirkan kita. Semuanya telah ditentukan dan ditetapkan oleh pencipta kita, yakni Allah s.w.t.
  2. Kita juga tidak berupaya mengawal tumbuh besar dan perkembangan usia kita. Langsung tiada upaya. Sama ada bersedia menerima atau tidak, usia dan fizikal kita berkembang (semakin dewasa dan tua), tanpa kawalan kita.
  3. Lebih menakutkan ialah, kita langsung tidak dapat menentu dan menetapkan tempoh kehidupan kita serta pengakhirannya. Mati tidak mengikut jadual kita, ia mengikut jadual Yang Mencipta kita.

Iman juga mengajar kita bahawa satu-satunya jalan untuk selamat dalam menelusuri kehidupan di dunia ini dan seterusnya di hari akhirat ialah dengan kita merujuk kepada panduan yang diturunkan oleh Pencipta yang mengawal dan menentukan segala-galanya tadi. Itulah satu-satunya PANDUAN yang BENAR, menjelaskan tentang hakikat MANUSIA, hakikat KEHIDUPAN, hakikat PENCIPTA dan seterusnya hakikat JALAN YANG LURUS yang selamat untuk ditempohi oleh manusia dalam menuju ke PENGAKHIRAN perjalanan hidupnya yang hakiki.

Manusia yang tidak sempurna imannya atau tidak beriman, akan merasakan bahawa DIRINYA adalah hak dan milik mutlaknya. Oleh yang demikian, ia akan merasakan bahawa dia boleh dan bebas untuk berbuat apa sahaja menurut hawa nafsunya. Mereka lupa bahawa sebenarnya TIDAK WUJUD apa yang dinamakan KEBEBASAN MUTLAK dalam kehidupan manusia. Manusia bukan pemilik dirinya. Dirinya itu milik Allah s.w.t. Kalau dia masih berdegil, mintalah dia tahan perkembangan diri dan usianya agar tidak tua. Kalau manusia masih berdegil, larilah dari MATI nantinya apabila ia menjengah tiba... MUSTAHIL! kesemuanya itu langsung di luar kawalannya...

Menyedari dan menginsafi hakikat ini, marilah kita bersama-sama menjalani kehidupan ini dengan sewajarnya. Dari Allah kita datang, kepada ALlah jualah kita akan kembali. Oleh itu, hiduplah di bawah naungan dan kehendak Allah, dengan MENGIKUTI cahaya panduan yang telah diperturunkan kepada kita oleh Baginda Rasulullah s.a.w... KITA PASTI SELAMAT!

Friday, April 16, 2010

Fokus Tarbiyah, Jangan Leka Dengan Ramainya Pengikut



Sejarah harakah Islam (Ikhwan Al-Muslimin) tidak berapa lama dahulu telah dapat melihat pertambahan bilangan anggota tanpa mutu yang telah menyukar dan melalaikan harakah. Ini memaksa da’i hari ini untuk mengambil pengajaran. Perkembangan yang seimbang adalah pesanan untuk hari esok.


Kita katakanan, ia adalah pesanan untuk hari esok kerana kita dapati ramai orang telah melupakannya. Padahal itulah wasiat lama dari Imam Hassan al-Banna rahimahulLah yang ditegaskan sejak tahun 1938 di dalam Muktamar (Ikhwan) Ke-5. Ketika menjelaskan pelbagai jenis manusia ketika berdepan dengan kerja. Khayalan langsung tidak menyumbang apa-apa kerana ia hanyalah gambaran sahaja dalam memikul bebanan jihad.


Hassan al-Banna telah berkata:


“Jadi saya mahu berterus-terang betul-betul dengan kamu kerana tiada guna lagi saya berselindung.


- Medan bercakap tidak sama dengan medan berkhayal.

- Medan beramal tidak sama dengan medan bercakap.

- Medan berjihad tidak sama dengan medan beramal.

- Medan berjihad sebenar tidak sama dengan medan berjihad yang silap.


Ramai yang mudah berkhayal namun tidak semua apa yang terbayang di kepala mampu diungkapkan dengan kata-kata.


Ramai yang mampu bercakap namun hanya segelintir daripadanya yang mampu bertahan ketika beramal.


Ramai di kalangan segelintir ini yang mampu beramal namun hanya segelintir sahaja di kalangan mereka yang mampu memikul bebanan jihad yang sukar dan amal yang nekad.


Para mujahid yang kecil jumlahnya ini mungkin akan tersilap jalan dan tidak menepati sasaran jika tidak kerana mereka dipelihara oleh Allah. Kisah Talut menjelaskan apa yang saya katakan ini.


Oleh itu, siapkanlah diri kamu, pupuklah jiwa kamu dengan tarbiyah yang betul, latihan yang ketat dan ujilah diri kamu beramal dengan kerja-kerja yang keras, tidak disukai dan menyukarkan. Kekanglah dari segala kehendak dan adat kebiasaan yang biasa dilakukan oleh jiwa.” (243 Al-Muktamar Al-Khamis, al-Majmu’ah, m.s. 258)


Fiqh itu dipusakai oleh Syed Qutb rahimahulLah. Ini menyebabkan beliau gelisah menjelang hari kematiannya apabila melihat keadaan Sudan yang dilanda dengan demonstrasi umat Islam yang merebak dan meluas memenuhi jalan-jalan raya. Beliau pun memberi wasiat kepada para da’i dari Sudan yang melawatnya. Beliau berkata kepada mereka:


“Janganlah sambutan orang ramai itu menyibukkan kamu dari menyusun barisan dalaman dan menyediakan para pejuang yang mampu menghadapi segala kesukaran dan akan dapat bertahan lama.” (244 Syed Qutb, Kitab al-Syahid, m.s. 91)


Sebenarnya kepentingan pemantapan barisan dalaman bukan hanya kerana untuk memudahkan penyusunan dan memudahkan penggunaan tenaga secara selaras, tetapi, kewujudan “masyarakat tarbawi” ini akan mampu menjadi nursery kepada pentarbiahan ‘anak-anak baru’. Ia akan mampu memperlihatkan bentuk-bentuk Islam dan mendinding mereka dari melihat pemandangan jahiliyyah orang-orang jahil dan menghalang dari mendengar jahiliah dan sekaligus menjauhkan ‘anak-anak baru’ dari kesan dan pengaruh tarbiyyah yang bukan Islam.


Rujuk : Al-Muntalaq – Muhammad Ahmad Ar-Rasyid m.s.159